Waarom een verouderde website je klanten kost
Het internet is zo geïntegreerd in ons dagelijks leven dat we van elk bedrijf verwachten dat het een website heeft. Heb jij al een website? Ja? Heel goed! Dan kunnen je klanten je in elk geval al online vinden. Maar… als je website verouderd is, dan kan je net zo goed geen website hebben.
- Het geeft een slechte indruk
Het is alsof je niet om je klanten geeft. Uiteraard is dat niet je bedoeling, maar dat is wel de indruk die mensen zullen krijgen. Je wordt als niet relevant gezien, niet mee met de tijd. Dat heeft een negatieve invloed op het vertrouwen in jou. Welke indruk krijg jij als het meest recente blogbericht op een site dateert van drie jaar geleden? Of als er in een webshop massa’s producten staan die allang niet meer leverbaar zijn? Of als het eerste wat je ziet een banner is met info over corona maatregelen?
- De inhoud is klopt niet meer
Dan heb ik het niet over het telefoonnummer of het adres. Zo slim zijn de meesten wel om dat tenminste te updaten. Nee, ik heb het over de boodschap die je brengt. Klopt dat nog wel? Resoneert het nog met jou en je bedrijf? Ik ken weinig ondernemers die niet evolueren doorheen de jaren. De doelgroep verandert, het aanbod en de focus veranderen mee,… Je website moet mee evolueren. Je zet toch ook geen foto van 15 jaar geleden op Tinder? Ok, er zijn er genoeg die dat doen, maar reken maar dat dat niet werkt als je elkaar dan in het echt ontmoet!
- Je jaagt bezoekers op gsm weg
Als je website verouderd is, is de kans groot dat hij niet mobielvriendelijk is. De helft valt van het scherm, je moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen, je kan niet op het menu klikken… Bij zo’n site gaan de bezoekers gefrustreerd weg, zonder iets te kopen of een afspraak te maken. Als je al bezoekers hebt, want Google toont sites die niet mobielvriendelijk zijn zéker niet hoog bovenaan in de zoekresultaten. Mobielvriendelijkheid is namelijk een van de belangrijkste criteria in het Google algoritme.
- Je website laadt te traag
Heb je wel eens op een link geklikt en dat het dan een ééuwigheid duurde eer het geladen was? Hoe lang heb je toen gewacht? Niet meer dan een paar seconden waarschijnlijk. Hoe langer het duurt eer een website geladen is, hoe gefrustreerder klanten worden en hoe groter de kans dat ze weg gaan. En als ze toch blijven is hun gevoel al verprutst van bij het begin. Geen wonder dat laadsnelheid ook een heel belangrijke factor is in het Google algoritme.
- Je website is niet gebruiksvriendelijk
Hoe nefast is het als een potentiele klant de informatie die hij zoekt niet kan vinden? Bijvoorbeeld omdat de links in het menu niet meer werken. Of omdat er zoveel links in het menu staan waardoor het verwarrend wordt. Sommige websites doen me denken aan die typisch Vlaamse koterijen, we bouwen er achteraan steeds een stukje bij, maar om daar te geraken moet je wel eerst door de voordeur en een heleboel andere kamers passeren. Het resultaat is een website met een wirwar van pagina’s waarop de helft van de knoppen niet werkt, en het menu de de structuur niet reflecteert. Tijd voor een make-over!
- Je site kan gehackt worden
Als je site niet regelmatig technisch geüpdate wordt, dan ben je minder beschermd tegen aanvallen. Hackers zijn altijd mee met de laatste stand van de technologie. De enige manier om er voor te zorgen dat je daar niet het slachtoffer van wordt is zorgen dat jij ook mee bent. Dat geldt ook voor kleine bedrijven. Wat zullen je bezoekers denken als op jouw adres plots porno te zien is? Vermijden is dus de boodschap. Bovendien kost het je nog een bom geld om de zaak weer recht te trekken als het toch gebeurt. De morning after pil is een noodoplossing, geen anticonceptie toch?
Is jouw website aan renovatie toe? Kom eens praten om te zien wat we kunnen doen!
De meeste webdesigners maken liever nieuwe websites van nul. Maar als onder al die koterijen een degelijke fundering zit, dan is het meestal een goedkopere optie om de bestaande site gewoon eens deftig op te kuisen waardoor je weer een hele tijd verder kan.