Wat moet er in je footer?

De footer van je website lijkt misschien niet zo belangrijk als de header of de teksten op de pagina’s maar eigenlijk is het een cruciaal element.

Heb je wel eens iets willen kopen op een webshop maar kon je de retour policy nergens vinden? Heb je wel eens willen een afspraak maken maar was het niet duidelijk hoe dat dan precies moest? Frustrerend! Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben dan weg. Dan ga ik wel naar een andere website die wél transparant en duidelijk is.

Je footer is een vangnet voor wie tot helemaal onderaan gekomen is en nog niet gevonden heeft wat hij zocht. Ofwel vindt je bezoeker in de footer alsnog een relevante link, ofwel is hij weg…

Wat zet je dan zoal in je footer?

  1. Contactgegevens

Niemand houdt ervan om te zoeken naar contactgegevens. Maak het dus makkelijk voor je bezoekers en zet je contactgegevens in de footer. Denk aan een e-mailadres, een telefoonnummer, adres, eventueel openingstijden en zelfs een kaart naar een fysieke locatie. Zelfs als ze al die informatie nooit gebruiken, zien klanten dat toch graag staan omdat het betrouwbaarder aanvoelt. Het benadrukt dat het om een échte persoon of een écht bedrijf gaat. Ook je ondernemingsnummer vermelden is een goed idee.

  1. Links naar je sociale media

Sociale media zijn enorm belangrijk voor bedrijven en organisaties. Zet daarom links naar je sociale media profielen in de footer. Dit maakt het gemakkelijk voor je bezoekers om je te volgen en op de hoogte te blijven van updates en nieuws op platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter…
Let op: zet alleen links naar sociale media die je ook onderhoudt en waar je regelmatig iets post. Anders is de bezoeker weg naar een dode social media pagina waar niks te beleven valt. De kans dat hij dan nog terug komt naar jouw site is klein, en dat wil je vermijden uiteraard!

  1. Links naar belangrijke pagina’s

Deze tip is vooral handig voor grotere websites met veel inhoud. Je wilt niet dat bezoekers van je website verdwalen in de jungle van links, pagina’s en blog berichten. Daarom is het belangrijk om links naar belangrijke pagina’s in de footer te zetten. Zo kunnen de bezoekers gemakkelijker door je website te navigeren en vinden wat ze zoeken.

  1. Legal stuff

De footer van een website is ook de ideale plek om juridische informatie te plaatsen. Daarmee bedoelen we de algemene voorwaarden, het privacybeleid en het cookiebeleid. Als je informatie van een gebruiker verzamelt dan hebt je sowieso een privacybeleid nodig, ook als dat enkel via analytics is. Oké, niet het meest spannende deel, I know. Maar het is nu eenmaal nodig, en mensen die daar naar op zoek wéten dat ze in de footer moeten kijken. Dus zorg dat het daar dan ook staat.

  1. Call to Action

Last but not least: voeg een CTA toe. Elke pagina op je site moet een soort oproep tot actie (CTA) bevatten om de gebruiker door je site te leiden. Je kan specifieke CTA’s op de aparte pagina’s zetten die passen bij de inhoud op die pagina. Daarnaast kan je ook een CTA in de footer zetten die relevant is voor de volledige site, bijvoorbeeld een mogelijkheid om in te schrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van een freebie.

Voila, dat waren de tips!

Moet je die vijf dingen nu perse sowieso hebben? Nee, kies wat voor jou relevant is. Ik doe zelf bijvoorbeeld nauwelijks social media, dus bij mij vind je geen social media icoontjes.
Zijn er nog andere dingen die je in je footer kan plaatsen? Natuurlijk! Alles kan. Je logo bijvoorbeeld als je dat hebt. Of wat dan ook van informatie waarvan je denkt dat het een meerwaarde om als laatste aan je bezoeker te laten zien voordat hij – misschien – weg is. Overdrijf alleen niet. Als er téveel informatie in staat, dan mist het zijn doel. Less is more!

Heb je hulp nodig of wil je me graag een vraag stellen? Mijn contactgegevens staan in de footer 😉 (Je kan daar op klikken trouwens. Deze tip krijg je er nog bij: zorg dat e-mailadressen en telefoonnummers altijd aanklikbaar zijn!)
Of klik op knop (CTA) om naar de contactpagina te gaan.

Vergelijkbare berichten